Een collega enkel als een goede vriendin ?

12-07-2013 00:48

Dag Albert; Ik ben een getrouwde man van nog geen 35 jaar. En heb een tamelijk sterke vriendschap opgebouwd met een vrouwelijke collega. Een echte vriendschap Albert , daarmee bedoel ik als wij mekaar nodig hebben zijn we er voor mekaar... We hebben veel goede gesprekken en durven mekaar ook kritiek geven zoals vrienden dat doen! Mijn echtgenote heeft het hier zeer moeilijk mee, en verdenkt mij zelfs van vreemdgaan! Nu heb ik gezien dat ze ook mijn SMS verkeer leest en heeft ontdekt dat ik en mijn vriendin een paar keer per jaar samen weggaan. Ze mag mijn vriendin niet en ook niet de manier hoe ze met mij communiceert... En dit Albert terwijl ze haar zelfs niet kent!!! Ik zie geen enkele reden om zo een goede vriendschap op te geven, en zo mijn echtgenote nogmaals haar zin te geven. Ik doe verdomme niets fout!! Hoe kan ik dat aanpakken volgens jou Albert?

D. Uit Schoten (B)

Beste D... Graag zou ik om te beginnen hier wat nuances willen aanbrengen in jou nogal zwart/wit beeld. Beste mijnheer D, regels over trouw en ontrouw kan je slechts samen vaststellen . Dit is gewoon zo omdat iedereen nogal andere grensgebieden in gedachten heeft. Een voorbeeld... Ik zie dit gewoon veel in de praktijk. De één begint te panikeren als de partner erotische gedachten heeft voor een derde. De andere lacht het weg terwijl ze zegt zolang het maar bij gedachten blijft toch? Een vraagje... Bent u de laatste jaren of maanden minder emoties gaan delen met je partner? Deelt u zaken met jou vriendin die je met je echtgenote niet deelt? Als dat het geval is kan ik er inkomen dat ze een soort van bedreiging gaat voelen.. Jaloezie kan men ook als positief bekijken als het niet uit de hand loopt natuurlijk. Het kan volgens mij ook altijd een teken van echte liefde zijn. Iets wat je heel erg graag hebt wil je toch niet kwijtraken? Wat mij opviel aan je mailtje is dat je een nogal gedetailleerde uitleg geeft als een soort van verantwoording. Dit versterkt toch wat de indruk dat dit een vriendschap is die riskant kan zijn. Het verbaasd me ook wat dat je vriendin je huis en je echtgenote niet kent. Misschien kan het een oplossing geven als ze je vrouw eveneens persoonlijk leert kennen? Dit zou zelfs de vriendschap ten goede kunnen komen. Als afronding nog even dit... Een vrouw is gevoeliger, voelt soms zaken anders aan. En met dit in gedachten kan het wel eens gebeuren dat een echtgenote de onderliggende gevoelens van haar man aanvoelt waar hij zich zelfs niet van bewust is...